Matkailijan muistio

Olemme koonneet pienen muistion, josta voit tarkistaa perusasioita matkalle lähtiessäsi.

Varaa matkasi ajoissa!

Varaa matkasi mieluiten viimeistään kaksi kuukautta ennen matkaa. Lentoyhtiöt sekä monet hotellit vaativat aikaista vahvistusta ja tietoa siitä, että matka on toteutumassa.

Erikoisruokavalio

Muista ilmoittaa mahdollisesta erikoisruokavaliosta jo varausvaiheessa.

Matkavakuutus

On erittäin tärkeää, että matkavakuutus on riittävän kattava ja että se astuu voimaan hyvissä ajoin ennen matkalle lähtöä. Tarkista siis vakuutusyhtiöltäsi, onko sinulla riittävän laaja matkavakuutus. Suosittelemme kaikille asiakkaillemme myös peruutusturvan lisäämistä matkavakuutukseen.

Ilmoittautuminen ja maksut

Varausmaksu erääntyy 10 päivää ilmoittautumisen jälkeen. Varaus on sitova kun varausmaksu tai koko matka on maksettu. Viime hetken ilmoittautuminen (alle 45 vuorokautta ennen matkaa) on sitova, vaikka varausmaksu ei olisi maksettu. Loppulasku erääntyy viimeistään 45 päivää ennen matkaa ja sen saat samassa kirjekuoressa varausmaksun kanssa. Jos ilmoittautuminen tapahtuu alle 45 vurokautta ennen matkaa, maksetaan koko matkan hinta ilmoittautumisen yhteydessä.

Matkan maksaminen luottokortilla

Veloitamme 0,9–3% riippuen kortista, jos matka maksetaan luottokortilla.

Passikopio ( ulkomaan matkat )

Ystävällisesti lähetä varauksen yhteydessä kopio passin kuvapuolesta meille osoitteella V. Alamäki Oy Piuhatie 10 90620 Oulu tai voit myös skannata osoitteeseen matkat@v-alamaki.fi  Viime vuosien aikana matkailijoitten nimi tarkistukset ovat tiukentuneet esim. lentolipuissa. Oman turvallisuutenne takia haluamme tulevaisuudessa tarkistaa kaikkien matkailijoitten nimitiedot ennakkoon, että kaikki tiedot tulevat oikein varaukseen. Joissakin maissa tulliviranomaiset vaativat matkailijoilta passikopion heti saapuessaan maahan.

Vahvistus ja matkainfokirje

Heti saatuasi vahvistuksen (matkalaskun) on syytä tarkistaa, että nimitiedot täsmäävät passissa ( vain ulkomaan matkoissa ) olevien tietojen kanssa. Ota yhteyttä matkatoimistoon heti, jos löydät jotain virheellistä. Sama koskee n. 2 viikkoa ennen matkaa lähetettävää matkainfokirjettä. .

Minimimatkustajamäärä

Jotta esitematkamme toteutuu, tarvitsemme tavallisesti 30 – 40 matkustajaa. Jos joudumme peruuttamaan matkan liian vähäisen matkustajamäärän takia, ilmoitamme siitä viimeistään 30 päivää ennen matkaa. Jos joudumme perumaan matkasi, pyrimme aina mahdollisuuksien mukaan tarjoamaan vaihtoehtoista matkaa.

Passi ja viisumi ( ulkomaan matkat )

Jokaisella Euroopan matkalla on oltava mukana voimassa oleva passi tai EU-henkilöllisyystodistus. Ulkomaan kansalaisen tai henkilön, jolla on aikaisemmin ollut ulkomaan kansallisuus, on itse tarkastettava häntä koskevat passi- ja viisumimääräykset. Säilytä aina passisi käsimatka-tavaroissa. Tarkista vielä kerran ennen matkalle lähtöä, että passi on voimassa ja mukana!

Eurooppalainen sairaanhoitokortti ( ulkomaan matkat )

Suosittelemme hankittavaksi Kelasta saatavaa eurooppalaista sairaanhoitokorttia, joka on hyvä pitää Euroopan matkoilla mukana.

Bussimatka

Kaikki turistilinja-automme ovat savuttomia. Istumapaikkoja linja-autoissa ei valitettavasti voi varata ennakkoon. Pidämme jaloittelu- ja ruokataukoja sopivin välein matkamme varrella.

Matkatavarat

Suosittelemme kahden laukun (suuren ja pienen) mukaan ottamista. Suurempaa voit säilyttää linja-auton ruumassa, kun taas pienempi on helppo pitää linja-autossa mukana ja käyttää esimerkiksi yksittäisiä hotelliyöpymisiä varten. Matkustaja on itse vastuussa matkatavaroistaan.

Lapsialennukset

Lähtökohtaisesti myönnämme alennuksen lapselle, joka majoittuu lisävuoteella huoneessa sekä on laivahytissä kolmantena henkilönä. Kysy lisää matkan varauksen yhteydessä.

Tietoa rokotuksista ja Ulkoministeriön matkustustiedotteet

Osoitteesta www.rokote.fi löydät tietoa rokotteista, joiden on oltava voimassa kussakin matkakohteessa. Samat tiedot löydät myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivustolta www.thl.fi. Sivustolta www.formin.fi löydät Ulkoministeriön julkaisemat matkustustiedotteet maittain. Sieltä löytyy myös tietoa mahdollisista kriisitilanteista.

Mahdolliset muutokset

Pidätämme oikeuden aikataulujen, hinnan tai ohjelman muutoksiin, jotka tapahtuvat V. Alamäki Oy:stä riippumattomista syistä.

Takuu

V. Alamäki Oy on rekisteröitynyt matkanjärjestäjä, joka on asettanut kuluttajaviraston määräämät takuut, www.kuluttajavirasto.fi.

Reklamaatio

Jos jostain syystä on aihetta reklamaatioon, ilmoita asiasta välittömästi matkanjohtajalle tai kuljettajalle. Siten meillä on heti mahdollisuus tarttua ongelmaan.